Dec 1, 2011

Is it legal to be delusional?





by William de Kooning




*         *         *

Sophia Perennis
Our obligation is to continuously contemplate, audit & edit our own life, not others. 

Nov 29, 2011

Homeless soul, you are not.



...snowflakes...

bisa bikin hati riang dan jiwang... aaaarrr...

...snowflakes...

berterbangan turunlah ke bumi ini
dan singgahlah sebentar ke serambi hati
agar kita dapat duduk bersemuka, bertentang mata, 
menikmati hidangan kopi dan berkongsi kalimah sufi.

Nov 22, 2011

He is Nur.



Picture by Tasi Uksel.

Tidakkah hati kamu yang keras seperti batu itu melembut bapila melihat kecantikan.
Sesungguhnya kecantikan itu adalah kecantikan Tuhan mu.

Nov 16, 2011

Delusi (I)




Kematian tidak bisa mengingatkan manusia tentang kematiannya.

Oct 26, 2011

DNA





Lawan Arah
Aku bukan benci kamu, cumaaaa..... si jarum minit yang gemar berpusing melawan arah jam.


Muzium Memori
Apa yang perlu diselamatkan & diawet lalu dimuziumkan dalam kotak memori kita bukanlah koleksi jatuh- bangun kita sebagai manusia lemah tetapi beberapa momen zaman kecil ketika menjadi putri balerina, putri kayangan dan putri raja.


Shadows of the Pomegranate Tree
"Selamatkanlah kami daripada anjing gila dan mereka yang makan babi. Selamatkanlah kami daripada musuh kebenaran, yang begitu buta oleh kepercayaan sempit mereka sehingga memaku tuhan mereka pada kayu." ~ Bayangan Pohon Delima oleh Tariq Ali.




-------------------------------
DUA KUTUB 
Entiti Dari Dua Kutub
Titik hitam dan putih asalnya adalah dua entiti yang berbeza, seolah mereka datang dari dua kutub yang bertentangan. Dalam analogi lain ia bagaikan untung/rugi, betul/salah, hidup/mati, suka/duka, menang/kalah, jujur/tipu, benar/palsu dsb.


Bertemu Dua Entiti Kutub
Semua manusia telah bertemu entiti yang bertentangan dalam hidup. Kebiasaannya, mentaliti mereka membaca entiti ini mengikut sifat luarannya.



Intepretasi Dua Entiti Kutub
Letakkan hitam dan putih duduk bersebelahan dan mulalah merungkai kesucian warna hitam dan kejelekan warna putih.







Oct 13, 2011

Tak Siuman


Life is never a simple stroke on a white canvas.
And no one can gain a reputation or wisdom from one or two simple strokes.





"Di waktu cintamu menyentuhku,
aku jadi mabuk, jadi gila,
hinggakan orang tak siuman lari dariku.
~ RUMI"



Aku mahu menggelek badan mu dengan bulldozer, kemudian eeerrr eeerrr menggunting badan mu sekecil mungkin dan menyelit serpihan-serpihan bangkai mu di helaian-helaian Siddhartha, ikat kemas dengan reben merah berdarah dan akhirnya menghempas mu jatuh dari tebing tinggi Cabo Girao atau Uli Biaho. Sebelum itu, aku mahu menyaksikan kematian mu... dengan segenggam xanax + prozac di tangan kiri mu, dan berus lukisan kegemaran di tangan kanan mu. Jangan lupa untuk mengarang kata terakhir mu sendiri dan pastikan namaku tiada di dalam obituari mu itu.






Sep 23, 2011

NASKAH CINTA UNTUK MU







I once had a thousand desires,
But in my one desire to know YOU,
all else melted away.
♥ Rumi ♥










Sep 15, 2011

Dunia senantiasa bergerak meninggalkan kita, yang menjadi debu-debu tidak berharga, sambil memegang erat seluar-seluar jeans dan kasut Adidas mahupun Nike ciplak dari China Town. Dunia telah meninggalkan kita dan kita, masih di sini berbangga dengan status debu-debu tiada harga dan tiada nama di sisiNYA.

Jul 25, 2011

Antithesis: "Give me liberty or give me death." ~ Patrick Henry




Kami hilangkan siang darinya,
maka dengan serta-merta mereka berada dalam gelap-gelita... ~Nota dari Tuhan



Asymmetrical composition within passive emotion. 



----------------------------------
B* asked me to write something on his abstract artworks. I was speechless but eventually wrote something very pretentious.

One day, after being my real self, I text B*.
"It is the cliché writing and abstract painting which will kill us all."



The Traveler's Stamps



A different air, a different alley, a different melancholia.
When one travels, she should capture her moments, her present existence on a stranger land, not photographing her own face. A writer traveler observes, captures and remembers both, the meaningful and insignificant creations, alley, worship house, market, the common and peculiar routines & dialogues of the locals,  ... and recreates as much as she can in her fiction.




Muaarrrrr... Angin pagi yang sejuk bisa mengingatkan kembali zaman kanak-kanak bermain batang ubi  kayu dan biji getah dan rasa gerun untuk tidur malam kerana palang atap yang tinggi. Angin petang yang halus tetapi kering membuatkan perasaan seperti diayak-ayak terbang, lalu menjadi ringan... tetapi tidak bisa melepaskan resah gelisah terhadap komitmen kerja di kota yang ditinggalkan untuk sementara waktu. Ohh kerja, tidak pernahkah kamu mempunyai tarikh mati?














Jul 20, 2011

Cinta tidak buta cuma mempunyai banyak mata, mungkin tiga-belas mata

Birthday by Marc Chagall


Spora Kata - TafTeh
Demi angin yang menerbangkan debu.
Demi Ahad yang mendampingi Sabtu.
Aku layangkan spora kata ini untuk kamu.
Aku riwayatkan spora kata ini untuk diri ku.


An Entry from Rilke's Blog

Whenever people in love act out of an imagined fusion of their beings, their every action is dictated by convention. Every relation colored by such confusion is conventional, however exotic (that is, immoral) it might appear. Even separating would be a conventional step, an automatic alternative lacking in skill and creativity.

Whoever takes it seriously, discovers that, as with death which is real, so with real love, there are no easy recipes. For both these undertakings, there are no universally agreed-upon rules. But in the same measure that we begin as individuals to explore life's meaning for us, these great things come toward us to be met and known. The claims made upon us by the hard work of love are bigger than life and essential to our unfolding, and we are seldom up to them at the outset. But if we hold steady and take this love upon us as a task and a teaching, instead of losing ourselves in an easy and frivolous game behind which to hide the most honest questions of our existence—this may be felt as a small illumination and step forward by those who come long after us. That in itself would be a lot.


Rome, May 14, 1904
Letters to a Young Poet


Nota Poket Hati:
Pengalaman merasai tsunami cinta agung sejati terhadap manusia (of course cinta teragung terunggul hanya untuk Tuhan) adalah satu pengalaman yang penting bermakna, sepenting berlakunya mati kematian. Tidak semua orang berpeluang merasai cinta agung sejati tetapi setiap manusia pasti akan mengalami mati. Di dalam dunia fantasi rekaan novelis atau penulis skrip movie, cinta agung sejati digambarkan sebagai keajaiban yang sukar diperolehi oleh setiap manusia di bumi ini. Adakah yang capik dan hidung senget mempunyai peluang tipis untuk mengalami keajaiban ini? Saya tiada jawapan. Yang pasti, dalam perjalanan sementara ini, mati dan cinta agung  hanya berlaku sekali, tidak dapat didustakan lagi. Iya, kejarlah mana-mana yang mahu kamu perjuangkan wahai manusia... cinta agung sejati atau mati.

Sekiranya Jika di dalam perjalanan sementara ini kamu terasa keliru, ketahuilah bahwa di dalam tubuh kamu ada satu poket iaitu poket hati. Maka, seluklah poket itu sedalam-dalamnya, berenang-renanglah di dalamnya, berkhemah atau berkampunglah di poket hati itu bang sepurnama dua. Mungkin pada satu hari keramat, sebelum gunung-ganang berpindah-randah dan langit tidak bertiang itu mengaum keras, kamu akan bertemu misi perjuangan atau makna kewujudan kamu di muka bumi ini.




Jul 15, 2011

Geo Abstract



“After all, works of art are always the result of one’s having been in danger, of having gone through an experience all the way to the end, to where no one can go any further.

The further one goes, the more private, the more personal, the more singular an experience becomes and the thing one is making is, finally, the necessary, irrepressible, and, as nearly as possible, definitive utterance of this singularity...” ~ Rainer Maria Rilke




Sifar Feminiti



Nyawa bukan percuma dan 
sedarlah bahawa hidup kita ini sekadar kompilasi dosa dan pahala.


-------------------------------------------------------
Satu epik anti-feminiti: Cinta yang disteril klorox 

>>>SMS idiot dari Adam.

Budak ni rambut depannya selalu terjelir macam Pendekar Kondor. Dia bilang dia dah telan setengah botol klorox sebab nak lupakan aku. Dia tak nak obses, feeling-feeling [macam jiwang karat, cinta berahi, mabuk asmara]. Dia nak aku ghaib dari hidup dia.

Realitinya, satu titik klorox pun aku tak percaya. Kami sebenarnya okay. Bercouple mesti ada perang konflik yang bersiri. Lagipun dah sampai gelombang couple-clash-couple-clash yang keempat. Mesti okaynya. Dalam braket, aku tak rasa kami akan survive lagi empat bulan dengan kadar clash ekspres sebegini. Gelombang cinta pun ada limitasi kan?

>>>SMS idiot lagi.
"Klorox hanya menghakis cintaku, bukan wajah mu"

Fatamorgana yang fatal.
Aku macam nak tanya Adam kenapa dia tak pilih mati eksotik. Jadi bonggol Jalan Bukit Bintang pukul lima pagi. Biar budak-budak mabuk fana lenyek perasaan dia sampai lunyai... berkecai.

Realitinya, aku cuba wujud dengan imej wanita Melayu unggul yang feminin. Takkan aku nak ajar Adam bunuh diri ala-ala eksotik.

Aku balas sms Adam.
"Sayang, kenapa setengah botol je?"




Jul 12, 2011

Demi Angin Yang Menerbangkan Debu




Di waktu cinta Mu menyentuhku,
aku jadi mabuk, jadi gila,
hinggakan orang tak siuman 
lari dariku.
~ Rumi




Terminal Perhentian




Seperti keretapi, kehidupan akan berhenti seketika
dan kemudian bergerak, berhenti dan bergerak semula...







Jul 5, 2011

Gitar Lama, Cerita Lama






Surd (Aweks KL)
Tali tangsi berhorizontal lima bergetar dalam irama hilang arah, tanpa ordinan. Hamsa. jari. Hamsa. Tali tangsi. Mata kau memerhatikan nota. Petik tali tangsi. Tring... Tring, tring, tring, trummmm, traaaang.

Anak-anak jari tirus-mirus mula kebas. Dah sejam, bunyi gitar yang bergema dalam ruang tamu Marcus masih sumbang. Atau mungkin gitar yang sumbing? Dalam situasi sebegini, lebih bijak sekiranya kau boleh menjerit-jerit kecil satu deklarasi individualistik 'kononnya sedang cari feeeeeeel untuk satu evolusi muzik'. Sophia perennis?? Arrgh apa tu?

Marcus mendongak dan buka tingkap kabinet. Keluarkan Folgers, gula, dan bancuh dua mug kopi-o. Depan t-shirt hitamnya, ada gambar tengkorak pakai topi koboi. Kau belikan di Hard Rock Cafe Dallas sebagai membalas hadiah Hari Natal dari Marcus. Marcus pernah komplen dia tak suka koboi. Tetapi dia akan pakai t-shirt hitam itu setiap kali kau datang ke ruang tamunya. Kau suka? Kau semestinya amat suka...

Asap putih berpintal-pintal dari mug. Kopi-o panas berlabuh depan mata. Kau terus letak gitar tong atas sofa merah. Kalah dalam senyap. Syyyyhhhhhh! Marcus memang tahu kau dungu gitar. [Dan dungu surrelisma. Kau gitar surd surrealis]

Dahi kau berkerut-kerut, cuba menghadam air kopi. Yang terlebih masam. Terlebih rasa. Terlebih kafein. Tetapi kau tidak mahu komplen. Kau takut Marcus merajuk dan tak mahu pakai t-shirt koboi hitam lagi.

"Dah tua baru nak pegang gitar. Berangan!"

"Aku nak mati glamor superfisyel..."

Marcus ambil gitar atas sofa merah dan hayunkan gitar ke peha kirinya. Jari-jari maskulin Marcus mula menari di atas tali tangsi berhorizontal lima dengan emosi sedalam Lautan Pasifik. Jantung kau berdegup laju. Lajuuuuuuuuuuuu... dalam momentum paling laju.


C, D, G, D/F#, Em, C, D, Em
You were meant for me...













Jun 28, 2011

GADAism: Surreal Creative Partner

Gala & Dali

"I thought at first she (Gala) was going to devour me, but on the
contrary she taught me to eat of reality."

"Through Gala, I acquired not only the right to my own life,
but the male and female part of my GENIUS and the ability
to put a distance between me and all my phantasms. The paranoiac-critical
method is Gala first and foremost. Now there are four of us
(woman-man-Dali; man-woman-Gala) exploring the world;
and my work, ever since, has celebrated this new strength...
My appetite became ferocious and my intelligence prodigious.

Since then, I have filled the world with my most wonderful paradoxes
that bring together opposites and antinomic values;
anarchism-monarchy; chaste-eroticism; God's-atheistic-passion;
and classical-baroque aesthetics. All possible variants of the Gala-Dali myths."
~Maniac Eyeball: The Unspeakable Confessions of Salvador Dali.


The madness of a genius.


Jun 23, 2011

Bila ular berkata dia menyintai saya, saya akan memakainya seperti rantai. ~Tariq Ali


Makjun Tipu
Jika benar kamu ini seorang bidan terulung,
maka ciptakan untuk ku makjun I Love You.

Mitos
Dia fikir...
syurga adalah mitos rakyat purba
yang dilukis pada dinding gua batu.

Mahu Jadi Bidadari?
Aku fikir...
syurga adalah kilang futuristik
untuk menjahit gaun perkahwinan sang bidadari.

Robert Frost
Kanda kata, We are 'the road not taken' for each other.
Adakah kanda mahu dinda terjun bangunan? Dari tingkat berapa?

Ini Adalah Manual Bercinta
Dia mahu...
menjadi lukisan tatoo kekal di atas kulit mu,
menjadi lipstik vanila manis di bibir mu,
dan menjadi balang air mata di hari mendung mu.

Spora
Terima kasih Tuhan,
kerana menyihirkan spora cinta
dan mengirim kuman duka.

Tiada Gerhana
Malam telah tua
kotak awan rentung
berkabung digelung bulan
siling langit berpuasa enam.

Figura Malam
Kota syurga telah terbenam di lurah berdada.

Kota ku
darah sepi
di paru-paru langit
tika KL kelabu.



Jun 22, 2011

Sofa Bulat Ottomon

Freud's Sofa, London Musuem


Hujung jari ketiga Kt mencecah kopi suam di dalam mug. Kemudian, dia putarkan ke kiri, cuma sedikit, dengan perlahan, dan letakkan jari yang dibaluti perisa kopi di atas bibir. Lembut. Pahit. Satu perasaan yang sungguh nipis!

Kt angkat kaki kiri dan kanan dari sofa bulat Ottomon sambil memandang Dr. H(xy) yang sedang mengkagumi pen bersalut tembaga di tangannya.

'Saya mahu balik.'
'Tetapi kita belum selesai.'
'Saya mahu balik sekarang.'

Apa yang dirasakannya ketika itu adalah kehendak untuk berlari keluar dari bilik terapi bersofa bulat Ottomon, dan terus menuju ke jalan raya tanpa berfikir ataupun menoleh kanan-kiri-kanan. Dia mahu terus ke jalan raya supaya dilanggar kereta. Bang!!!Biarkan dia keluar tanpa berfikir. Biarkan dia keluar tanpa berfikir kerana dia sekadar mahu mati. Atau, merasa sakitnya mati.

-----------------
Perri buka pintu apartmennya dengan muka serabut dan t-shirt lusuh konsert Fiona Apple '98 yang seharusnya dijadikan kain buruk. Kam-on, bukankah obsesi terhadap artis indie juga mempunyai tarikh tamat? Lelaki rambut serabai mencecah bahu itu berdiri di tengah muka pintu. Ketika Kt menggerakkan badannya sedikit ke hadapan, cuma badan ok bukannya kaki, dengan suara rendah tidak bermaya Perri memberi amaran, 'Aku tak kata kau boleh masuk.'

'Ini mungkin kali terakhir aku datang ke sini Encik Perri.'

Perri diekori Shadow. Mereka terus ke ruang dapur dan Kt sekadar buat tidak nampak apabila Perri membuka pili air dan mula membasuh mukanya. Di sinki dapur??? Sungguh pengotor!!! Dia berkata dalam hati, alangkah indahnya jika dia buta seketika seperti Helen Keller.

'Apa yang kau buat hari ini?' Tanya Kt.
'Kau? Apa yang kau buat hari ini?' Tanya Perri.
'Aku baru melarikan dari membayar bil untuk sesi berkongsi dialog termahal.'
'Dr. H(xy)?'
'Iya.'
'Kau memang buang masa, buang duit. Dalam 7 bulan aku tak nampak sebarang perubahan.'
'Tetapi aku buang masa aku, bukan masa kau Encik Perri.'
'You don't need a psychiatrist. You need me!'
'Iya? Mungkin kita boleh bincangkannya pada lain masa Encik Perri.'
'Jadi, macam mana kau boleh terlepas dari membayar bil?'
'Aku rasa, aku rasa, tadi aku tidak keluar dari pintu biasa.'
'Pintu belakang?'

'Aku rasa, aku rasa, tadi aku panjat tingkap dan terjun dari bilik Dr. H(xy). Eeeeerrrr bilik dia di tingkat satu.'
'Aku pula rasa... kita patut beli pistol dan tembak Dr. H(xy). Apa kau rasa?'

Kata-kata Perri itu seakan bertanduk.
Kt pandang Perri dan detik-detik di dunia berjalan lancar seperti yang telah disusun oleh malaikat-malaikat.

-----------------

Jun 15, 2011

Sesat dalam perjalanan solo yang bergalas beg falsafah.

"Orang-orang yang baik telah banyak mati mendahului kita. Yang tinggal hanyalah orang-orang yang berdosa atau orang yang mendabik dada menyebut kemuliaan nenek moyangnya. ~Ibnul Wardi


Via dua kornea bertopeng hazel, kau tekun merenung Dali di sukuan ketiga dinding. Dali yang tampan, bertikam empat paku payung di lapis-lapis dinding kayu. Selari dengan eksplorasi lepas, kau terkandas lagi dalam mengolah jiwa Dali. Kau mungkin dungu surrealisma. Atau mungkin anti surrealis.

Sebenarnya rahsia yang kau sorokkan dari semua penghuni rumah kayu itu adalah kau tak suka lukisan-lukisan Salvador Dali. Ia buat nafas kau resah dan kau sendiri tidak tahu kenapa. Dali muncul dalam hidup tanpa diminta dan mencipta satu sejarah yang panjang dalam hidup mu.

Setelah 17 tahun, kau masih tidak gemar Dali, kerana kau suka yang pop!

Pop itu hebat kau kata. Bila ia meletup dunia menjadi terang, riang dan masa tidak berjalan tetapi akan berlari-lari mengejar jarum jam. Awan akan menyalin jubah baru berwarna hijau terang dan sedikit kekuningan. Kemudian dari bawah kerusi stadium bola yang telah lama ditinggalkan, Basquiat dan Warhol akan dilahirkan semula sebagai teruna kacak di awal 30an. Mereka akan merayau-rayau pada petang hari sehingga bertemu berus lukisan dan himpunan warna-warna ajaib.

Kau sudah pasti tahu apa yang berlaku seterusnya. Semua budak-budak lelaki yang gemar membuang masa berdiri dan mencangkung di bawah flat murah akan merasai percikan warna-warna ajaib itu. Cuma kau selalunya bimbang (setelah rasa gembira melihat Basquiat dan Warhol lahir semula untuk kali ke.. ke.. ke berapa ye... ke dua belas bukan?). Budak-budak yang sudah menanggung dosa mereka sendiri, seperti dirasuki nyawa ke dua belas Basquiat dan Warhol, akan melompat masuk ke tasik kecil peninggalan sejarah lama, yang dikorek untuk hasil bijih timah. Beruntunglah jika pandai berenang, kerana mereka akan tiba ke tebing dan melompat naik dengan gembira. Yang lain akan kaku dan kembong ditenggelami air tasik kecik yang busuk dengan sampah sarap serta kiambang liar. Kau dah berdoa agar burung-burung bangau tidak mencelup kepala mereka ke dalam tasik dan mematuk-matuk bangkai mereka? Pergilah berdoa sekarang.

Jadi, apa yang sebenarnya akan berlaku apabila pop meletup dan muncul secara tiba-tiba bukanlah satu keindahan yang abadi kerana ia melibatkan kematian nyawa budak-budak tak berguna tu. Betul tak? Arrrghhh muka kau dah berubah. Kau takut?? Takut apa?








Ayuh belayar di atas tikar halimunan, tiada caj dikenakan. Ohh alangkah mulianya budi tuan hamba kerana membawa makan-minum & teropong sendiri.

//f0rM-Muler<};;
H[d]up ini adalah 1 be:bA"Rn?
R[b]:ot ee+2 c"h|()meL.







May 27, 2011

Lemon

Willem de Kooning, 1904


Permanent resident on wet canvas.
Let the unpopular blue waving the circle
and the hungry red leaving the square.


Andy Who?


May 25, 2011

Bukankah kita semua telah berjanji bahwa racun radiasi dari cangkir berkafein Starbuck tidak akan membaptis jiwa kita.

Dialog Biasa Tanpa Bisa
‘Jangan berikan aku soalan-soalan sukar.’
‘Adilkah jika kau asyik memohon dari Tuhan mu untuk hidup mudah?’
‘Tidaklah aku berniat memboikot kesenangan hidup ku ini, wahai kawan.’
‘Tentu kau tidak mahu mati terbeban rasa kebosanan disebabkan kemuflisan percaturan hidup. Bukan begitu?’
‘Adakah aku telah ditakdirkan untuk bersemuka dengan soalan sukar mu itu pada hari ini? Tidakkah ini sebahagian percaturan hidup yang sukar, wahai kawan.’


Barisan Nadi Terakhir
Barisan akhir dalam sesi dialog itu statik bersama roh mata ku. Seperti disihir oleh soalannya, penglihatan ku mula dikaburi titik-titik nadi berwarna hijau yang bersenyawa untuk melahirkan satu garis mendatar pada mesin nyawa. Di belakang kabut mesin nyawa itu ada satu lapis kisah benar di mana aku bertanya dia tentang pembaptisan anak lelaki sulungnya, nama anaknya yang mirip nama Melayu, dan puasa Good Friday.

Bukankah hidup ini sentiasa diimbasi wayang lama?


Pusaran Cangkir Kopi
Aku pandang ke bawah dengan fikiran yang sungguh dalam, seolah jasad ini sedang terumbang-ambing di atas papan luncur di atas ombak yang ganas. Ohhh tidak, bukan ombak tetapi pusaran air.

Di bawah, di dalam air kopi yang sedang dipusarkan oleh sudu besi tahan karat dan ternampak diri ku sendiri versi super-kerdil di dalamnya yang sesak mencari oksigen untuk bernafas. Ia bukan karakter anime, atau dewa pujangga aku dari filem Inception. Ia hanyalah sekadar bayang-bayang berwarna coklat.

Sekarang ini, matahari lambat bangun dan pada Ahad pagi yang sejuk, aku sedang mencekik bayang-bayang berwarna coklat di dalam cangkir sambil ditemani alunan okestra dari Hans Zimmer .

Realiti sebenar yang kita semua arifi, manusia cuba mengelak dari menerima beban kehidupan yang dipersembahkan oleh realiti. Kadangkala ia, iaitu realiti, akan menggigit kita dan tidak mahu melepaskan gigitannya.



Blasphemy Alarm

Pembunuh Bukan Misteri
Tinggalkan GPS di kereta cabuk tidak berekon itu
Tidak perlu bersusah-payah mencari koordinat ku
Aku di sini sayang, di celah jari-jari kaki mu
Nah, laksanakan apa yang kau idam dan fantasikan sebelum ini
Kamu mahu menikam jasad ku berkali-kali bukan?
Tikamlah, kerana roh aku telah lama mati
Ketika mata aku dibutakan dengan
Satu silau cahaya dari langit
Yang dikatakan sinar dendam kesumat
Pastikan mata parang itu tajam
Dan tikamlah, cincanglah dari hadapan
Kerana aku mahu melihat bola mata syaitan mu
Yang merah, bernanah dan berulat.


Satu Obituari.
Langit menepuk tangan
merenjis air mata
tanpa henti.

Engkau.
Mati.

Dunia.
Sunyi.

Rumput padang
meniup spora talkin
bernada benci.

Engkau.
Tiada mahu
dirahmati.

Engkau.
Mati.

Dunia.
Sunyi sepi.
Tetapi hanya untuk satu detik.
Dan tiada siapa mahu peduli.
Selamat pergi.






May 21, 2011

Saya harap kamu semua hidup untuk membunuh anak perempuan kamu. ~The Interpreters

"...dan kesunyian ibarat kekosongan, seperti kosongnya opium yang menjadi idaman penagih. Suasana sunyi di tandas rumah orang Inggeris di pinggir kota apabila semua ahli keluarga serta jiran tetangga telah keluar untuk melaksanakan tugas harian mereka, dan para tetamu membuang air sendirian. Itulah satu-satunya suasana sunyi yang boleh kita bicarakan. Di negara Perancis, sudah tentu sekali, cerita dongeng tentang benda-benda yang sofistikated sebenarnya bukanlah apa. Ia hanya merupakan satu gaya yang tidak menarik dan kaku - seperti katak yang sedang bertelur." ~Pertentangan


Dialog Almari (dari novel The Interpreters atau Pertentangan oleh Wole Soyinka)

"Kau sendirikah yang membelinya?"
"Apa?"
"Almari pakaian itu. Kaukah yang membelinya sendiri?"

Sagoe menjerit untuk mengatasi bunyi hujan yang telah mula turun sekali lagi. Tindakannya itu membuatkan kepalanya berdenyut tetapi dia tidak mahu mengalah.

"Aku bukan perempuan simpanan, jika itu yang kau maksudkan."
"Tentulah bukan aku yang menyimpan engkau."
"Kau tak mampu menanggung aku."
"Itu bukan suatu perkara yang boleh kau banggakan."
"Dengar sini, aku tidak tidur semalaman dan sekarang aku mesti pergi ke pejabat. Simpan dulu sebarang cacian sehingga aku balik nanti."
"Semua wanita di negeri yang terkutuk ini begitu suka dicaci."

Apabila Dehinwa mencuba dengan sedaya upaya untuk memakai baju yang begitu sendat baginya, tubuhnya kelihatan menggeliang-geliut seperti ikan yang terperangkap. Sagoe cuba menahan dirinya daripada ketawa kerana takut nanti kepalanya berdenyut lagi.

"Kau belum menjawab pertanyaanku lagi. Kaukah yang membeli almari bodoh itu?"
"Ya, betul. Berbaringlah di situ dan teruskan cercaan kau itu."


May 15, 2011

Poskod Pal.Su


Manusia memerlukan kekuatan untuk menerima hakikat bahawa mereka tidak boleh lari dari aksi-aksi spontan dan terancang dalam memperbodohkan diri sendiri. Bukankah sesekali, dua kali atau dua ratus kali bodoh itu normal?
Janganlah bersedih sayang...


May 9, 2011

Ponteng



"Benar.
Aku menjual bibir dan menyimpul lidah untuk Fiona Apple dan Erykah Badu. Aku juga menyembelih telinga untuk Van Gogh, menari bogel atas kerusi roda untuk Mattisse."

Hari itu aku ponteng kelas Puan Mariam. Bahu aku letih. Buku-buku berteori suprim terasa berat macam dosa-dosa masa lampau. Jadi, aku memutuskan untuk berehat di pondok bas, yang atapnya hanyalah palang-palang besi karat.

Rabu depan, tepat tiga tahun tiga bulan aku jadi perempuan boneka M*. Aku fikir aku kenal M*, seperti aku kenal minyak-minyak wangi di Body Shop. Muzik dan lukisannya aku hadam setiap kali bangun tidur. Seperti rutin asap-asap rokok yang mesti aku hadam untuk nyawa pagi.

Kasut baldu biru yang aku pakai basah diresapi air yang aku sendiri tak pasti wujud atau tidak. Cahaya dari langit membara panas, jadi aku buka jaket dan masukkannya ke dalam beg.

Bas 443-A, 112-S, 22 berhenti dan kemudian pergi. Aku sambung berjalan. Badan aku letih, kaki aku berhenti di pondok bas kedua.

"Kamu ini seperti layang-layang, suka terbang tinggi bila angin bertiup, yang aku pegang ketika seronok dan dilepaskan ketika hilang seronok."

Aku tidak pernah faham kata-kata yang disembur keluar dari mulutnya. Mungkin aku ini bodoh. Mungkin aku tak pernah kenal M*. Mungkin aku selalu ponteng dalam hidupnya!


May 6, 2011

Mad World


Go barking at Facebook whenever you disagree with this mad world.
It's very liberating.



Apr 27, 2011

La Faunesse... La Faunesse... Auguste Rodin



Your first word of all was light,
and time began. Then for long you were silent.

Your second word was man,
and fear began, which grips us still.

Are you about to speak again?
I don't want your third word.

By Rainer Maria Rilke




Apr 19, 2011

Stories Documentation



The film
He is the main actor and director for his autobiographical film ...
She is the audience, sometimes a critic, sometimes a supporter, most of the time a big fan... What else??? Observer? Judge? Evaluator?






Apr 13, 2011

Butterfly



**********************

Apr 11, 2011

Seketika, Tatkala Mabuk Rumi

"Hanya ada satu jarak sehelai rambut di antara pencipta dan kekasihnya.
Tidakkah kamu suka bila jarak ini pun hilang juga
sehingga jiwa yang terbatas raga ini boleh bersatu
dengan jiwa yang tak bertepi dan tak terbatas.
KEMATIAN adalah penyatuan diri dengan Ilahi." ~Rumi


* * *
If you are irritated by every rub, how will you be polished? ~Rumi


* * *
Hall of Love has ten thousand swords. Don't be afraid to use one. ~Rumi


* * *
There is a candle in your heart,
ready to be kindled.
There is a void in your soul,
ready to be filled.
You FEEL it, don't you? ~ Rumi




Keep Your Mind Thinking

Bukan hanya sebuah gambar, ada kisah di sebalik sebuah gambar, Keep Your Mind Thinking..tunggu.

This afternoon I was a cup of coffee.
A cup of black coffee with sugar blocks
drop in the pieces of three.
Black, the color I was be.
But still, I was not
as bitter as I should be.


**************************
Somehow around the corner of my eyes,
the light shattered into million pieces.
Like cracked window pane I stand broken
whilst the sun shined its arrogant smile.

Apr 8, 2011

Mati Akal

Mati akal
Semua membosankan

Lagi lagi rencana yang gagal

Dan keinginan yang batal


Harap semuanya baik belaka

Semua pasti akan datang dan pergi

Hanya ada beberapa hal

Yang telah terkurangi



Apr 3, 2011

Solitude vivifies, isolation kills. ~Joseph Roux


Hati saya ini kecil sekali, sanggupkah Tuan meletakkan rasa sedih di dalammya?
Begini, jawabNya. Mata kamu itu lebih kecil tetapi ia mampu melihat dunia. ~Rumi



* * *
Pengasingan adalah satu ruang yang amat mahal kerana ia sengaja direka-cipta untuk memberi ruang kepada diri sendiri untuk berkhayal di pelantar dunia realiti yang nampak tak real tetapi memang real, atau di antara real dan tak real. Tetapi, kita semua tahu bahwa definasi realiti dibentuk oleh diri sendiri melalui pengalaman lepas yang diasimilasikan dengan segala unsur lain seperti bahan bacaan, interaksi sesama manusia dan juga observasi. Maka! Maka, dengan itu definasi realiti amat berbeda bagi setiap individu... Maka, dengan itu tidak perlulah kita membuang masa untuk terlalu mencoba-coba dan bertelingkah sehingga menekankan punat peluru berpandu tentang apa yang real pada A, B, C ataupun XZ.

Ya, pengasingan adalah satu pengalaman yang mahal. Ia mampu merombak sifat manusia untuk menjadi kedekut dengan ruang dan masa sehingga sanggup mengabaikan lalat yang berterbangan atau air pili yang terus menitis kerana tidak ditutup kuat oleh pengguna terakhir. Pengasingan?? Pentingkan diri sendiri?? Mereka berdua ini mungkin dicipta Tuhan pada waktu yang sama. Mungkin juga...

Sebenarnya, kita perlu pandai mencipta masa & ruang untuk bersendirian bukannya pengasingan kerana pengasingan dikatakan boleh membunuh diri sendiri, itulah nasihat Tuan Joseph Roux. Tetapi saya mahu mengabaikan Roux lalu menggunakan lesen sebagai penulis untuk mengasingkan diri, membalut jiwa dengan rasa melankolik, kerana hanya dalam keadaan sebeginilah saya mampu memahami bagaimana cantiknya warna kuning sebiji buah lemon dan betapa masam rasanya. Bukankah warna hitam itu adalah terowong gelap yang memerangkap jiwa dan warna putih menerbangkan jiwa ke gula-gula kapas gergasi bernama awan? Bukankah meja kayu senantiasa bersahabat dengan kerusi kayu?? Bukankah teh sejuk senantiasa mencemburui kopi panas?? Bukankah setiap kebenaran pada permulaanya ditolak?? Bukankah chinta sebenarnya tidak buta, ia sekadar mempunyai beribu-ribu mata??



The one happiness is to shut one's door upon a little room, with a table before one, and to create; to create life in that isolation from life. ~Eleanora Duse




Mar 27, 2011

2 Pintu Ajaib

Antara persoalan yang sering M** tanya adalah, “Bagaimana nak masukkan diri ke dalam kepompong kreatif?”

Kepompong kreatif? Aku tak pernah nampak sayap di belakang bahunya, dan ketika itu aku sedar bahawa sahabat aku ini mempunyai impian semasa kanak-kanak yang belum dilepaskan. Peter Pan???

Ini adalah satu momen jadi-jadian. Artifisial. Di kelilingi kuasa kreatif, yang datang sebagai petir dari langit Tuhan, yang akan bagi aku satu kuasa magis, bagai elektrikal mengalir di dalam roh badan aku, lalu aku akan lebih peka, sensetif dengan deria-deria natural milik ku sendiri.

Ohhhh bunyinya macam filem CGI...

Kau tahu...

Perlukah aku tahu semuanya?

Bila ini berlaku, kau akan menyaksikan atom-atom kreatif berebut-rebut mencari jalan keluar, ia melimpah ruah dari setiap sudut. Ia mengalir keluar dari mata aku ibarat air mata bila menonton English Patient, bagai nanar panas yang mengeledak keluar dari telinga, otak beku akan bertukar menjadi lembut seperti span basuh pinggan emak di sinki dapur...lalu, lalu... lalu jari-jemari aku dengan bantuan liang-liang roma bekerja keras menzahirkan warna-warna baru dan lama, warna yang aku kenal seperti warna buah lemon, bunga teratai dan... warna-warna baru yang aku sendiri belum pernah jumpa... Akhirnya ia menjadi nyata!

Kau sedang bercerita mengenai proses kelahiran atas kanvas!

Iya. Kau rasa berapa banyak aku boleh lahirkan sehari?

Kau bukan Picasso, bukan Van Gogh, bukan Haslin Ismail. So, momen sebegini mungkin berlaku jika kau bernasib baik. Arrrrr mungkin 2-3 kali sebulan? Dan kalau kau dalam kategori pelukis yang disumpahi badi tumpul-idea, mungkin 7 kali setahun. Kau setuju dengan apa yang aku katakan ni?

Aku harap rutin harian aku akan dilanda kuasa elektrik dari langit ini. Supaya aku boleh mengendahkan matahari yang tersenyum di pagi hari, yang mulai garing menandakan hari telah mencecah sempadan baru. Dan aku juga mahu mematikan perkara-perkara yang bergerak di sekeliling aku seperti jarum jam dinding, bilah kipas, aku mahu volum dunia menjadi perlahan, aku perlukan bilik kedap udara yang mampu menangkis bunyi bising pintu yang terkuak, cerek air yang menjerit kerana melecur di atas dapur, bunyi karaoke kenduri kahwin atau kucing dan anjing berteriak sambil baling kerusi meja, aaaaarrrr dan aku boleh lenyapkan rasa simpati bila melihat milo ais merajuk kerana sudah kehilangan ketulan ais beku… Dan, dan, dan.... dan aku tahu kucing manja yang mahu dibelai bulu tebalnya hanyalah satu watak ilusi yang dihantar Stan Lee untuk melawat aku. Semua akan hilang nyawa buat sementara waktu. Nah!

Cobalah... cobalah wahai sahabat.... Aku harap sekembalinya kau ke alam nyata, kau masih ingatkan aku. Kau kan tahu, rumah aku tak pernah tukar poskod.

Mihaly Csikszentmihalyi kata gelombang kreatif merasuki manusia melalui 2 pintu...

Pintu sorga dan neraka?

Bukan sayang.... ada 2 pintu ajaib ke kepompong... dan aku sekarang adalah pemilik kedua-dua kunci halimunan tersebut.







Mar 21, 2011

Chair & Shoes





The Chair
Dear friend,
Let's share this chair
It 's a bit uncomfortable
But true friends
do share limited space
without complaining
of difficulty to move to the right or left,
instability, scarcity...
Let the chair rocks our world-
the real world and imaginary world.


The Shoes
Fill in my shoes
and let's travel together
to the unknown places
and meet the unknown strangers-
they are more fascinating then
the abnormal beings...
trust me dear.



Mar 18, 2011

Sira Manis


Yang murah itu
adalah kata-kata bersira manis
yang ditabur di sana sini.


The world needs more of change agents to educate the intellectual complainers.



Mar 17, 2011

"Pantun 25 Sen"

Ketika hujan membancuh kopi
Enak diminum bersama roti
Budi yang ditabur seikhlas hati
Diungkit tidak sama sekali.

Meja jati diukir si buta
Motif bunga ukiran lama
Berpisah itu cuma seketika
Diizinkan Tuhan bertemu semula.

Kucing hitam meniarap di para
Matanya mengintai si tikus tua
Janganlah disingkap tabir chinta lama
Melainkan anda ada penawarnya.



Mar 10, 2011

Pantun lah kita ..apa salahnya

Burung serindit terbang melayang
Hinggap sekejap di dahan mati
Duit ringgit di pandang orang
Jarang di pandang hati budi.

Air kelapa diminum sama
Sabut dihanyut si air pasang
Hilang dahaga bila bersapa
Bila terpisah bermenung panjang

Janganlah engkau tanya; Persoalan cinta
Lidah bagai senjata; Gores-gores luka
Jangan engkau mencuba; Menyingkap tabirnya
Sedang menyembuh luka; Mengalir semula


haa apa lagi...belilahh

Mar 9, 2011

Three Cups of Tea


"First cup, your're a stranger...
Second cup, a friend...
By the third you're family."



"Educate a boy, and you educate an individual. Educate a girl, and you educate a community." African proverb via Greg Mortensen


"Once you educate the boys, they tend to leave the villages and go search for work in the cities, but the girls stay home, become leaders in the community, and pass on what they’ve learned. If you really want to change a culture, to empower women, improve basic hygiene and health care, and fight high rates of infant mortality, the answer is to educate girls." - Greg Mortensen





Mar 6, 2011

Be occupied, then, with what you really value and let the thief take something else.~Rumi

Akuilah! Para Penyair Dari Timur

Akuilah! Para penyair dari Timur
Lebih hebat dari kita di Barat.
Namun, dalam satu perkara kita mencapai
taraf mereka sepenuhnya,
Kebencian kita pada sesama.
~ Johann Wolfgang von Goethe





Mar 2, 2011

Garbage



The man who views the world at 50 the same as he did at 20 has wasted 30 years of his life. ~Muhammad Ali


Feb 22, 2011

Lotus



Everyone sees the unseen in proportion to the clarity of his heart,
and that depends upon how much he has polished it.
Whoever has polished it more sees more 
- more unseen forms become manifest to him.~RUMI


I asked, "What Should I Do?" 
He said, that is the question. 
I said, "Is This All You Can Say?" 
He said, SEEKER, always keep asking, "What Should I Do?" ~RUMI





Jan 25, 2011

Ohhh Cinta Gadis Faust....


"It might be best to feed the dragon rather than draw swords" [Ken Goes]

Cahaya di luar tidak redup. Farah bergerak menyelak sebuah buku montel. Dia cuba melupakan tulisan-tulisan itu. Dia cuba menarik Wagner, yang memberi hampir setiap gejolak hatinya. Meistersinger? Apakah dia seperti promethean ? Rienzi? kisah gelap. Tapi pilihan ketiga adalah menjadi lebih gelap- Faust. Jadi dia skip muka surat ke "Faust Overture". Ruang ini jadi gelap. Semesta mengucap tasbih, malaikat berzikir, dan Mephisto masuk ke ruang ini dengan angkuh. Apakah dia ingin menjadi sang Mephisto itu ? Sang perosak umat manusia? Sang penentang Tuhan? Goethe di tariknya, biar dia berduet dengan Wagner. Sekarang Farah cuba mendengar dalam kata-kata Goethe, apa yang mereka perbincangkan tentang Farah dan kekasihnya Faust.

Akhirnya Wagner dan Goethe menolak Faust ke kedalam jiwa Farah. Di mana Faust? Faust tidak ingin berjumpa dengan Farah lagi. Adakah dia telah menjadi sebahagian dari roh-roh makro kosmos? Atau bertukar wajah setan? atau dia adalah cermin Tuhan. Mephisto berniat menyeludup masuk ke akal Farah meloncati sistem logika yang memudarkan akal sihat gadis naif itu.

Tapi Farah bukan dari kumpulan akal dan logika. Akal yang gelap, hati yang gelap. Kegelapan dalam warna-warna pilihan Wagner. Kegelapan dalam diri yang menahan gejolak fikiran, menghentam gejolak diri, dan ......Aaaaaaarrrrrgggggghhhhhhhhhh.

Faust. Ini aku Faust. Dengan beban seluruh manusia yang menderita di atas pundak. Dengan beban seluruh kebodohan cendekiawan di atas kabinet yang rapuh. Ini aku Faust. Waktu tidak menunggu Farah. Banyak yang harus kau kerjakan, dan kukerjakan. Atas kekuatan Tuhan atas kekuatan malaikat, atas kekuatan iblis, atas kekuatan fatwa cendekiawan yang tersesat.Farah menelan xanax dan gedebammm (pintu dihempas lagi!kahkahkahkah). Cintanya di tolak Faust.--poetry made by gasoline your art worth nothing--

*************************************

* Fiksyen di atas tidak juga di keluarkan dalam Dua Lauk dan ada beberapa lagi fiksyen yang ngetop juga berkeadaan yang sama. Mungkin tidak akan di bukukan. Alasannya kerana fiksyen di atas hanya di reka dari desakan-desakan impulse Grafomania bak kata Milan Kundera.

Jan 21, 2011

Mati bukan solusi untuk membunuh derita.

Poskod Sorga

Semua besfren Citie dah ghaib. Ohhhh.... Tuhan.

E+ berhijrah ke Sydney dua tahun lepas. Nak mulakan bisnes aiskrim yogurt di negara asing itu. Mereka selalu bincang pasal bisnes tetapi... tak pernah pecah zon antarabangsa. Jadi, bila E+ betul-betul beli tiket, naik kapal terbang, Citie koma. Bukan kerna E+ bawa lari proposal bisnes. Cuma... sebahagian diri Citie seakan dilipat kecil empat segi dan dibawa bersama dalam beg pakaian E+. Dua bulan sekali E+ hantar surat atau poskad. Citie baca kesemua poskad. Surat panjang, selalunya dia tak habis baca pun. Lagi-lagi jika ia ada cerita betapa chomelnya anjing yang meletakkan kereta di luar tingkap kereta, cerita mamat mata biru budiman yang membukakan pintu restoran. Citie balas, “Jaga diri baik-baik. Jangan sampai mati dipancung boomerang.”

F-, si fakap. Dia separuh gila, separuh mati. Separuh badannya sudah menjadi arkib dalam bingkai bercermin di muzium. Suis hidup selalu off. “Beb, suis kalau selalu on, nanti filamen expired. Terbakar. Putus!” Tak guna menasihati si F-. Segala dalam dirinya berkompaskan idealisma DIY dan Tuhan rekaan. Citie pernah tengking, “Nyawa... nyawa kau ni lelelelebih babababaik... kekkekakasi kaaa kaaaat annnnnjing mati... Gantikan saja, untuk jadi nyawa kedua anjing mati yang dilanggar kereta.” F- hempas pintu sampai bergegar dinding rumah. Kemudian, tidur berpuluh-puluh jam. Hanya keluar bilik bila stok rokok dah habis atau telinga dia dah meleleh nanah mendengar muzik rock celtrik dari amplifier.

L? Semua tentang L? bermula dengan satu perkataan iaitu ‘feminin’. Malah, segala organ dalam badannya berjantinakan perempuan. Otak feminin. Jiwa feminin. Sendi feminin. Suara feminin. Rambut feminin. Maka, kalau kau campurkan L? dengan perkataan melankolik, romantisma, drama Korea, Alaf 21, lagu Anuar Zain, tiga tangkai bunga ros merah, Fererro Rocher dan sambutan Valentine dalam satu mangkuk, kau akan menikmati lai-chi-kang perisa perempuan terenak di dunia. L? Tipikal perempuan Melayu la tu...

I* manusia paling indiependen. Pernah dia terlentang demam panas di atas katil bujang rumahnya, keseorangan, tanpa makanan ajaib terbang ke mulutnya. Malam ketiga, dia bangun, buka pintu, mangga rumah, dan start enjin kereta. Pukul empat setengah pagi, semua klinik dah berhenti cari duit. Lalu, dia pandu kereta sampai wad kecemasan Hospital Kay-L. 40 km/jam sambil tahan sakit; sejauh 74 kilomater. Citie tabik hormat kat I*.

Petang hujung minggu, terik cahaya matahari amat sesuai untuk manusia-manusia lembap yang otaknya bermukus lumut. Eerrrr...dan juga untuk rumput hijau atas padang garing dan kegersangan air. Rasa rindu Citie kepada empat besfrennya E+, F-, L? dan I* berpindah dari fikiran ke hati. Citie tulis surat yang panjang untuk semua besfrennya yang dah ghaib itu.

Kemudian, Citie masukkan surat ke dalam sampul biru muda. Satu persatu.

E+ Alamat. Poskod
F- Alamat. Poskod
L? Alamat. Poskod.
I* Alamat. Poskod

Citie perhatikan tulisan-tulisan atas sampul surat biru muda. Berkali-kali.

Nama.
Alamat.
Poskod.
Nama.
Alamat.
Poskod.
Berkali-kali.
Dan kesemua poskod itu adalah nombor yang sama.

Citie buka semula kesemua sampul surat. Dia tarik keluar surat rindu berjela panjang satu persatu dan masukkan keempat-empat surat ke dalam satu sampul surat kuning yang besar.

Untuk: L? I* F? E+.
Kemudian, Cities tulis alamat.
Akhirnya, Citie tulis satu nombor poskod. Poskod ke sorga.
--------------------------------

Nota: Ini adalah cerita pendek yang paling sukar untuk ditulis kerana saya menulis dengan mood 'short film' + numerical/alphabetical + graphic novel dalam minda saya. Saya mahu Poskod Sorga menjadi penutup cerita saya di dalam Dua Lauk. Bagaimanapun saya memahami, bahawa cerita ini terlalu sukar untuk dihadam tanpa bantuan ilustrasi.

;-(


Jan 13, 2011

I am not liberal. I am a sinful woman.

One is not born a woman, but becomes one. ~Simone de Beauvoir
Seseorang itu tidak layak mengakui dirinya wanita sekiranya dia tidak pernah merasai kecantikan dan keseksian dirinya sendiri ketika di dapur, bilik kamar, lif, bilik mesyuarat ataupun restoran tepi pantai. Ya, kecantikan dan keseksian perlu hadir ketika dia bersendirian, berduaan ataupun di kelilingi manusia pelbagai rupa dan ragam. ~ Taf Teh


Mimpi Ortodoks
Buih-buih mimpi ortodoks masih berawangan di atas rambut kepala yang disyampu tiga hari lepas. Malangnya, buih meletus sepi sebelum sempat dirakamkan di atas kertas-kertas risaikel yang dibawa pulang dari ofis pada setiap hari Sabtu.

Di satu destinasi berlabel stor dapur, hampas biskut kering yang ditabur sebelum tidur di bucu dinding telah hilang. Mungkin telah dikunyah lumat oleh penghuni-penghuni kerdil di rumah ini. Petang semakin garing. Hari ini telah ditakdirkan menjadi hari Ahad yang akan menyerahkan rutin hari kepada Isnin. Malaikat maut belum mahu mengambil mangga pintu rumah ini.

Ohh Tuhan...





Jan 6, 2011


If you want bling-bling,
stop watching fucking LOST!
~ Gary Vaynerchuk


I realize that that blank page is a magic box.
You know? It needs to be filled with something fantastic.
~ J J Abrams, a film and television producer, screenwriter, director, actor, and composer.
Creator of Lost, Fringe and Undercovers.



You mustn't always believe what I say.
Questions tempt you to tell lies,
particularly when there is no answer.

~ Pablo Picasso


Woman with cloth and makeup is an illusion.
And I am positively unsure when or where is reality.
~ Taf Teh


Tikus
Tikus mati tengah jalan,
matanya terbuka, dan ia kelihatan gembira
di akhir hidupnya.


Obseksi
Dalam kamus hidup, dia jarang guna perkataan 'suka'.

Kerana dia lebih suka guna perkataan obsesi.
Obses! I-ya! Obsesi ibarat enjin mental
yang menggerakkan jarum saat dan
segala impian dalam hidupnya yang kucar-kacir,
yang sesekali berkoma, bertanda seru dan belum bernoktah itu.

Obsesi itu seksi... dan nakal sekali.


I Am Not A Furniture
Let me pose for you
On bed, under bed
On coffee table, ottoman or sofa
Between home theater system?
Or maybe next to water fountain?
Or balcony? Kitchen top?
In closet? Or do you prefer
in bathtub?




Jan 1, 2011

I am not liberal. I am a sinful woman. ~Taf Teh







Mimpi Ortodoks
Buih-buih mimpi ortodoks masih berawangan di atas rambut kepala yang disyampu tiga hari lepas. Malangnya, buih meletus sepi sebelum sempat dirakamkan di atas kertas-kertas risaikel yang dibawa pulang dari ofis pada setiap hari Sabtu.

Di satu destinasi berlabel stor dapur, hampas biskut kering yang ditabur sebelum tidur di bucu dinding telah hilang. Mungkin telah dikunyah lumat oleh penghuni-penghuni kerdil di rumah ini. Petang semakin garing. Hari ini telah ditakdirkan menjadi hari Ahad yang akan menyerahkan rutin hari kepada Isnin. Malaikat maut belum mahu mengambil mangga pintu rumah ini.

Ohh Tuhan...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...