Jul 23, 2010

Satu Tribut Untuk Dianadi

Nota I: Antara karya-karya Dianadi yang 'celupar' dan berani yang amat saya minati.



GI Jane 1.1 oleh Dianadi

"Kau dari mana? Asal mana?"

Akhirnya aku menjawab, seperti menantu derhaka. "Dari KL." Kataku berlari seberingas anjing gila keliling kota. Sebenarnya aku ingin membuat cerita tentang profil diriku kepadanya, yang aku seorang perempuan joker dari negeri kubus, tercipta dari tanah kering yang bising bersama-sama partikel geometri kaki dan lengan yang tidak dapat disentuh tangan. Kau rasa dia faham?


Kakak dan Bonda oleh Dianadi

Kakak setuju mengendong bonda yang telah tiada. Di tembak tentera. Kakak bangkit meludahi tanah... Kata kakak, "Kita korban syahfat lelaki. Binatang penguasa yang gila!" Akalku bergulung sederas taufan. Jika Jim Morrison tahu perkara ini, dia akan melompat dari liang lahad dan berpesan, "Kenapa berjidah di dunia yang sudah penat, tempat tanpa alamat di negeri laknat."

Bercakap Dengan Iblis oleh Dianadi

"Aku tak takutkan kau."

"Kau tipu?"

Aku ragu juga nak menjawab. Berbohong itu dosa bukan? Iblis ini memang celaka. Baru beberapa patah aku bercakap dengannya, aku sudah melakukan satu dosa. Atau mungkin dua? Apakah baling selipar di kepala Iblis juga dosa?

Aku diam sejenak. Agak mengangguk sedikit. Semoga mengangguk kecil tidak termasuk berbohong.
-------------------------------------------------------
Nota II: Ya... Dianadi & Taf Teh sudah lama tidak menulis fiskyen. Komitmen peribadi telah merompak masa & menjadi toksin mencemar pelantar khayalan kami... Mungkin, mungkin... 2 tahun dari sekarang kami akan berganding semula...

2 comments:

  1. kedua dua buku saya suka. aweks kl dan dua lauk. :D

    ReplyDelete
  2. Ohh terima kasih! ;-0

    Dari Taf Teh & D.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...