Apr 22, 2010

Va(o)cation

"Tuhan Bukankanlah Daerah Terlarang Bagi Pemikiran." ~ Catatan Ahmad Wahib. *Entri Mukhsen-x tentang Ahmad Wahib di sini --->*
Bising sungguh mulut saya semenjak beberapa tahun kebelakangan ini tentang percutian tambang murah Air Asia. Bali, Thailand, Hong Kong? Australia? UK? Apa yang datang kemudiannya adalah ajakan/pelawaan "Jomlaaaaa pergi XX, YY, FU, CK bla bla bla. Yeee, paling menarik ada yang nak belikan tiket pergi-balik ke London. Ohhh mulut bising saya telah meraih simpati orang rupanya (ya, hina sungguh cara saya menghargai tiket/benda percuma nan ikhlas).

Percutian terakhir saya ke Drexel/DC/NYC, iaitu berbelas tahun yang lepas, sungguh 'menghiburkan' tetapi tiada pengalaman penting yang boleh dibanggakan (aarrghhh nothing memorable). Ia sekadar satu episod dalam hidup seorang manusia, untuk menghabiskan wang dan masa, ibarat satu pelaburan tanpa untung.

Mungkin, apa yang saya perlukan, apa yang saya bisingkan, bukanlah tentang kehendak untuk bercuti. Sebenarnya, saya sendiri belum bersedia untuk sebarang percutian kerana sedang bertungkus-lumus membina maksud & matlamat percutian mengikut kamus suka-hati-saya-sendiri.

Ok, begini...

Vacation is an entrance point that will show me the new dimension of life. Perhaps, what I mean with vacation is vacation + vocation = opportunity to explore life like Benedict Allen the Explorer.

Apabila saya selesai dengan falsafah va(O)cation, saya berjanji akan menempah tiket tambang murah. Mungkin ke kampung tua di China, sebulan dua, pada musim luruh, untuk menikmati teh organik panas dalam cawan kecil dan menyelamatkan diri dari kesejukan malam di bawah selimut koyak yang dijahit tangan oleh puan rumah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...