Apr 27, 2010

Dialog Terakhir

Baca review Fadz mengenai filem Shutter Island di sini: -->


Saya terperangkap dengan dialog terakhir Leonardo "Is it better to live a MONSTER or die a HERO". Dialog ini memaksa saya mengulang tonton bab ketika Leonardo (Teddy Daniels aka Andrew Leaddis) menceroboh masuk rumah api yang digambarkan sebagai pusat lobotomi. Dialog terakhir ini juga diikuti dengan Dr Seehan yang memanggil Leaddis "Teddy" seolah akur dengan keputusan Leaddis untuk memilih lobotomi sebagai penamat kepada "pita rakaman gilanya" dan Dr Cawley yang memalingkan tubuhnya tanda kegagalannya untuk menyelamatkan Leaddis.

Filem ini baik kerana ia tidak 'terlalu-mahu-creepy' dan memenuhi selera saya yang suka "hadam dialog" dan suka menonton sambil mencari jawapan seperti siapa Teddy atau Leaddis, siapa baik atau jahat, dan apakah maksud tersembunyi pada simbol rumah api di hujung filem. Ini bukanlah hasil terbaik Scorsese dan Leonardo, tetapi cukup baik untuk mengisi ruang lapar "Asylum Factory" saya. Seperti filem English Patient, Shutter Island adalah filem yang akan saya ulang tonton pada masa hadapan.

Komen saya:
Fadz, ini filem surrealis Scorsese yang perlu ditonton sekurang-kurangnya 2 kali atas sebab UTAMA: untuk memahami dialog terakhir "Is it better to live a monster or die a hero?" Ia akan menentukan simpati penonton kepada Leonardo yang tertekan secara mental kerana menembak mati isterinya yang gila ATAU keputusannya untuk memilih lobotami untuk menghentikan 'rakaman pita gilanya', semasa dia 'berpura-pura' gila.

Untuk peminat surrealis, kami akan menonton beberapa kali untuk menikmati babak seperti laut yang 'nampak tidak real', kertas-kertas yang berterbangan berlebih-lebihan dsb.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...